Nov 7, 2011

10 Zulhijah 1432


Assalamualaikum.

Selamat Hari Raya Aidil Adha. Pasti ramai yang sudah berkorban. Korban jiwa korban harta, demi mencapai ultimate goal in life. Mardhatillah. Alhamdulillah. Aku pulak berkorban apa? Korban? Acap kali disebut namun kurang dihayati. Sungguh korban umat2 dahulu berbeza sekali dengan kita. Dan  jauh berbeza dari saya.

Dulu masa sekolah ape yang aku ingat sikit pasal hari raya aidil adha ni adalah untuk memperingati kisah pengorbanan besar lagi suci Nabi Ibrahim. Demi menunaikan perintah Allah, Nabi Ibrahim hampir menyembelih anak kandungnya sendiri Nabi Ismail, namun dengan kuasa Allah ditukarkan nabi Ismail dengan kibas. Subhanallah. Yang lebih mengagumkan nabi Ismail dengan patuh nya rela menjadi korban sebagai tanda taat perintah Allah dan bapanya. Subhanallah3x

Kalau kita pulak sanggupkan berkorban nyawa sebegitu? Sanggupkah? Ambik masa, renung-renugkan dan cuba jawab dengan ikhlas. Aku sendiri belum tentu rela. Betapa rendah nya iman aku hingga tidak percaya janji Allah pada kehidupan kekal kelak. Ya Allah Ya Karim, Kau ajarkan aku kesabaran dan tingkatkan kepatuhan. Amin~

Selamat Hari Raya Aidil Adha to all!

No comments: