Oct 16, 2011

Homesick..


ade lagi ke belia yang berusia 21 tahun berperangai macam aku? sakit-rumah kot. ntah macam mane la boleh dapat infection ni. 

kalau ikutkan history, aku dah start tinggal diasrama since darjah 6. on that time mak aku hantar masuk asrama so that aku boleh belajar uruskan diri sendiri, manage masa belajar sendiri dan uruskan duit sendiri. sepanjang ingatan aku yang tak seberapa ni memang aku tak pernah okay nak nangis call rumah bagi tau rindu mak bapak. sampai aku heran ada dikalangan kawan2 aku menangis teringatkan keluarga before nak tidur. apasal kot nak feeling lebih2. padahal rumah dekat je dari asrama. kalau ketut pon dengar kot. dasar heartless,  memang aku antara yang tercool la dalam kalangan kawan2.

lepas UPSR, masuk sekolah menengah pulak. alhamdulillah dapat masuk sekolah asrama. SMK Agama Sri Aman Saratok. masa zaman ni pun memang xde lah istilah home-sick ni. masa tingkatan 1 dulu ada sorang classmate aku budak lelaki. tiap-tiap hari dia nangis. masa minggu orentasi aku maafkan la, tapi dah second week pon masih menangis dalam kelas aper kes? aku still ingat kat budak lelaki tu, pelik la..kelas x start lagi tapi muke dah kelam semacam je, bila cikgu dah masuk kelas poon nangis lagi. adoiyai. risau pon ade jugak. oleh sebab budak lagi kan, cikgu pon pujuk2 dia. urut2 blakang, aku pon senyum je. tapikan bila prep malam plak okey la pulak bergurau ngn rakan2 lain. kurang kasih sayang kot. hahaha memang dasar suka cikgu bagi perhatian lebih. haha jahat mengata orang!

masuk tingkatan 2, adik perempuan aku pulak masuk. dia ni dah budak manja. nasib la dia ade kakak yang caring. (ye ker? ye la) dia sangat cepat nak menangis kalau ade program yang sentuh hal keluarga. aku pon camtu jugak tapi adik aku salu over. sabor je la. adik aku selalu la call rumah buat report. lepas call mesti nangis punye. kalau mood aku okay aku layan je dia, kalau tengah serabut aku biar je.haha kesimpulannya aku tak pernah homesick masa zaman sekolah menengah. zaman itu!

jeng-jeng-jeng. masuk pusat asasi pulak, seminggu gua homesick. nangis macam orang histeria tiap2 malam. tapi x pernah kol mak. kalau kol pon x penah nangis. ego jugak la kot. sampai roomates aku mase tu memang risau gile la kan. mane tak nye, nak tido je nangis, tengah dengar talk pon nangis, orang perform dikir barat pon nangis, closing ceremony pon nangis. sampai la genap seminggu aku duduk bilik tu baru la reda sikit, dah boleh gelak2 and buat lawak ngan rumet. that time sikit pon tak teringat ngn rumah dah.

dan malam tadi. entah kenapa? aku rase sangat sunyi. dari aku bangun pagi sampai la ke malam aku boleh kira berapa patah perkataan yang aku sebut. aku yakin kurang dari 120 patah perkataan. cukup2 untuk buat karangan rumusan. keadaan sebegini memang menambahkan lara dihatiku. dah la tak berapa nak sihat kan. memang cepat la sensitive. dan start la aku menangis. rase stress giler dengan keadaan yang sunyi sepi. rumet aku banyak buat kerja sendiri. nyata berbeza la kehidupan aku bersama rumet lama dan baru. tak sama langsung! aku memang jenis yang akan sakit bila kurang bercakap. pelik. aku mesej kat a few kawan2 aku, tetiba datang la Tehah ke bilik aku. Tehah memang gelabah tengok aku nangis macam budak tadi. tak dinafikan masa macam ni la kita perlukan friend as crying shoulder. beriya halau Tehah balik sebab malu buat perangai tadika, padahal memang sangat perlukan seseorang, nasib baik Tehah tu sabar je struggle tahan pintu nak masuk jenguk aku. aku pon kuar bilik dan  nangis bersungguh-sungguh macam budak tak cukup umur. Tehah cool je suruh aku nangis puas-puas tak yah nak malu2. yang lawak nye kurang dari seminit lepas itu aku pun stop nangis immediately dan terus borak-borak macam takde berlaku tadi. kui kui kui lawak. hahaha gelak galak, nangis pun galak. err.

No comments: