Mar 3, 2011

Debate ke Debat? BerDebate la kome.

Salam, Selamat Sejahtera...

Hi, semasa kelas Usrah semalam,
Chief Faci: Assalamualaikum...Apa khabar semua? (eh-eh faci speaking la, semula-semula) How are you tonight ye?
Budak2: Waalaikumussalam..Alhamdulillah.
Chief Faci: Tonight i will conduct a game for you..ye
Budak2: Yea yea yea...game game game...what game? what game? come on~
Chief Faci: Be patient my dear sisters ye, our game is DEBATE! ye.
Kitaorg: Ermmmmmm....

Hahaha itu la ragam kita sekarang, cakap nak buat game terus sakan, cakap nak buat debate, eh debat trus semua buat-buat tak dengar.

Yelah, sape tak gementar bila disuruh bercakap dikhalayak ramai. MATI KUTU, last-last aku jugak yang jadi wakil group bersama dengan dua orang lagi la, Pa'in dan Tikah Er Er Erlina..haha gugup. Tau pun gugup, memang malam tu neves, gugup,  kecut, mengeletar, kaku dan banyak lah lagi adjektif yang sesuai yang menunjukkan seseorang itu ketakutan.

Untuk perenggan ini pulak, aku nak share sedikit Tips On How To Give An Impressive Talk. haha gelabah tak aku? Baru sekali represent group terus nak bagi tips.haha layan je aku tengah senget nie. By the way, ini idea aku, ini blog aku...so???????

1) Muka kene SAIKO!
-lantak la orang nak kate kau kompident ke, gile saiko ke, biar. Biarkan mereka berkata-kata. janji dah rase dah aura nak menang tu. bila dah kompident barulah orang ramai akan yakin dengan usul kita. Betul tak? walaupun masa tu kau mereka-reka cerita.

2)Niat (this one should be the first--->sbb tu di highlight kuneng! )
-Yang penting kene pasang niat yang korang nak bercakap dengan semangat, supaya audiens juga bersemangat!..baru disenangi audiens. senang sikit nak menang..haha aku nie nak menang sokmo.

3) Berimaginasi 
-Tak salah kalau kita berkhayal yang sekarang nie kau tengah berucap. Cuba lihat, dengar dan rasai kehebatan anda berucap. Biarkan imaginasi tu berlegar-legar supaya momentum anda terus terbawa-bawa semasa berucap.

4) Perasan Sikit
-Maksudnya bukan perasan bagus walaupun aku kate yes kat statement tu. Tetapi perasan nie adalah, perasan sikit dengan respon audiens. Audiens yang akan menentukan bejaya atau tidak ucapan kita. Bila dah nampak muka bosan audiens, tukar taktik. COME ON, sulami sedikit dengan jenaka, cerita, hikayat, sajak dan seumpama dengan nya. Dok cakap fact, hais bulu lingo aku!

Last but not least Be Positive, Be yourself and Do the Best!No Emo-Emo

Ramai yang fobia untuk bercakap di khalayak ramai. Cuba rebut peluang sekali sekala untuk mencuba. Jika kita sentiasa mengelak, sampai bila-bila pun kita akan rasa takut. Atasi masalah ini secepat yang mungkin. Tak dapat dinafikan kemahiran ini ada yang dikuasai secara semula jadi, dan ada juga yang melalui latihan dan kesungguhan hati.

Lagipun, boleh berdebat dengan baik merupakan senjata atau medium terpenting dalam berkomunikasi dan melakukan kerja dakwah! Ramai pemimpin dunia tediri daripada pengucap awam yang cemerlang. Cth: Rasulullah----> Happy Belated Birthday my Beloved Prophet. *selawat*

Ade tak org yang afraid of losing me here? =P

 p/s: hye YOU, who read this, dont malu-malu nak cakap kat depan. No more takut-takut after this. YOU can..I know it!

No comments: